Jak nahrát fotku/ikonu do ESP32 a zobrazit na TFT displeji

V tomto návodu ti ukážeme, jak jednoduše zkonvertovat jpg nebo png obrázek či ikonu do C pole, které uložíš přímo v paměti ESP32/ESP8266 a zobrazíš na displeji. A co tam můžeš uložit? Třeba svoje logo firmy, ikonu pro meteostanici nebo jenom stupnici pro zobrazení teploty, vlhkosti, CO2.
Zobrazení fotky na TFT displeji

V tomto návodu ti ukážeme, jak jednoduše zkonvertovat jpg. nebo png. obrázek či ikonu do C pole, které uložíš přímo v paměti ESP32/ESP8266 a zobrazíš na displeji. A co tam můžeš uložit? Třeba svoje logo firmy, ikonu pro meteostanici nebo jenom stupnici pro zobrazení teploty, vlhkosti, CO2.

Ukládat do vnitřní paměti ESP32/ESP8266 má své výhody a samozřejmě i nevýhody. Mezi (ne)výhody patří:

  • jednoduchost
  • není potřeba slot pro microSD kartu
  • není potřeba přídavné knihovny (JPEG decoder)
  • obrázky/ikony zaberou hodně místa na úkor programu
  • z toho vyplývá omezené množství ikon

My si zobrazíme Laskakit logo na našem novém vývojovém kitu ESPD-3.5″, což je TFT displej s rozlišením 480×320, ESP32, nabíjecí obvodem akumulátoru, programování přes USB-C konektor (vestavěný programátor) a samozřejmě má i microSD slot a rozšiřující hřebínek pro připojení do dalších desek. A nesmí chybět ani náš uŠup konektor. O tom jsme psali tady. Displej má i dotykovou vrstvu.

Příprava obrázku

Vyber si obrázek/ikonu, kterou chceš na displeji zobrazit. Zkontroluj si maximální velikost staženého nebo nakresleného obrázku a představ si, jak velký by zhruba měl na displeji být.

Otevři si nějaký program pro úpravu fotek (například Gimp) a uprav fotku na požadovaný rozměr. My jsme si změnšili logo na 400x102px.

Úprava obrázku na požadovanou velikost.

Fotku si ulož.

Teď si stáhni program LCD Image Converter, ten ti pomůže s vygenerováním pole, které poté uložíš do ESP32.

Výběr obrázku.
Úprava loga.

Nastavení obrázku. V Menu -> Options -> Conversion -> Image
Zde změnit z Little-Endian na Big-Endian

Změna pořadí bitů – Endianita
Typ: Color, přednastaveno Color R5G6B5

Klikni na Show Preview a zkopíruj vygenerované pole.

Vygenerované pole.

Vytvoř si nový soubor, pojmenovat jej můžeš například bitmaps.h, kam vložíš tento kód. Soubor bitmaps.h musí být ve stejné složce jako je tvůj kód *.ino.

#ifndef BITMAPS_H
#define BITMAPS_H

const PROGMEM uint16_t laskakit [400*102] = {
...
};
#endif

Místo třech teček „…“ doplniš vygenerované pole z LCD Image Converter.

A co by mělo být v tvém *.ino souboru? Například tohle:

#include <TFT_eSPI.h> // Hardware-specific library
#include <SPI.h>
#include "bitmaps.h"

TFT_eSPI tft = TFT_eSPI();

void setup()
{
  tft.init();
  tft.setRotation(1);
}
void loop()
{ 
    tft.fillScreen(TFT_WHITE);
    tft.setTextColor(TFT_WHITE, TFT_BLACK);
    /*
    * LCD image convertor 
    * Block size: 16 bit
    * Byte order: Big Endian
    * Rest: default settings
    */
    tft.pushImage(40, 100, 400, 102, laskakit);
    delay(1000);
}

Celý kód se vzorovým příkladem najdeš na našem githubu. Vzorový kód vykreslí logo a napíše text na ESPD-3.5″ https://github.com/LaskaKit/ESPD-35/tree/main/SW/ESPD-3.5_basic_test

S tímto displejem používáme nejraději knihovnu TFT_eSPI, kterou najdeš na https://github.com/Bodmer/TFT_eSPI
Stále aktualizovaná knihovna se spousty vzorových kódů.

Github pro ESPD-3.5″ najdeš na https://github.com/LaskaKit/ESPD-35

Sdílet článek

Jedna odpověď

  1. Mám dotaz, je možné v rámci jednoho souboru (napriklad ikony.h) definovat více než jednu ikonu?
    #ifndef IKONY_h
    #define IKONY_h

    const PROGMEM uint16_t ico01d [100*100] = {
    ..
    };

    const PROGMEM uint16_t ico01n [100*100] = {

    };

    #endif

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by se také líbit